|
Nyttigt att sola !
Sola utan skydd - slipp cancer Tro det eller ej, men
rubriken är tagen från Aftonbladet måndagen den 23 maj 2005.
I artikeln står det också att "nya rön visar att solning
kan förhindra cancer – i stället för att orsaka
sjukdomen". "Lotion kan öka risken" (Också
Aftonbladets rubrik)
Orsaken till Aftonbladets rubrik är ett föredrag som hölls av
Professor Edward Giovannucci på Amerikanska Cancerforskningsförbundets
årliga konferens som i år hölls i Arnaheim, Kalifornien. (5)
Enligt
Professor Giovannucci ökar risken att få cancer om man använder
solskyddskrämer eftersom produktionen av D-vitamin stoppas.
Flera studier som gjorts nyligen stöder också denna teori (mer
om detta senare).
Ledande svensk forskare håller med. När en journalist frågade
Professor Olle Larkö vad han trodde om studien som visade att
solskyddskrämer kan ge hudcancer, sa han: "Det har vi
misstänkt länge". Olle Larkö är professor i dermatologi
på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och en av Sveriges ledande
forskare på hudsjukdomar.
Sensationell upptäckt
Professor Giovannucci var ganska provokativ då han presenterade
sina nya rön i Arnaheim. Han sa bl.a. att "D-vitamin kan förhindra
30 dödsfall för varje dödsfall som orsakas av
hudcancer". Han sa vidare att "jag utmanar er alla att
försöka hitta något område eller något näringsämne eller
över huvud taget något som så klart motverkar cancer som
D-vitamin. Det som vi funnit är verkligen sensationellt!"
Att sola är en effektiv behandlingsform av lungcancer.
Man visste sedan tidigare att D-vitamin förhindrar uppkomsten
av flera cancerformer. Den här studien är den första som
visar på D-vitaminets positiva inverkan när det gäller
behandling av dem som redan fått cancer – i detta fall
lungcancer. Ett antal av 456 patienter med tidig lungcancer
studerades. De som hade en hög D-vitaminkoncentration i blodet
hade en betydligt större chans att överleva än de som hade låga
halter av D-vitamin. Fem-års-överlevnadsgraden var 72 % för
dem som hade höga halter mot 29 % för dem som hade låga
halter. D-vitamin har många positiva egenskaper som kan förklara
varför det kan användas vid behandling av cancer t.ex. att det
undertrycker oreglerad celltillväxt.
Solråd ändras
Presentationen fick stor uppmärksamhet och talet imponerade så
mycket på Amerikanska Cancersällskapets (ACS)
chefsepidemiolog, Michael Thun, att Amerikanska Cancersällskapet
kommer att förändra sina solråd. Michael Thun sa vidare att
"Det finns nu bevis på att D-vitamin både kan förhindra
att cancer uppstår och användas vid behandling av redan
utvecklad cancer". Man undrar vad som skall behövas för
att svenska organisationer och myndigheter (t.ex. Cancerfonden
och Statens Strålskyddsinstitut - SSI) skall komma till samma
slutsats. Professor Giovannucci menar att "statliga
myndighetspersoner spenderar alltför mycket tid på att skrämma
iväg amerikaner från solen". Detsamma kan sägas om
svenska myndighetspersoner. I USA däremot, tar man nu intryck
av de senaste forskningsresultaten.
Professor
Giovannuccis presentation (OH-bilder och ljud) finns på följande
webb-adress
Färsk forskning
Allt fler studier pekar nu på solningens positiva effekter när
det gäller att förhindra cancer. Professor Giovannuccis
studier pekar på att i princip alla cancerformer kan minskas om
kroppen tillförs mer D-vitamin. En ökning av 25-hydroxivitamin
D (se faktaruta om D-vitamin) i kroppen med 25 nmol/L skulle
kunna minska:
· uppkomsten av cancer med 17 %
· dödligheten i cancer med 29%
· uppkomsten av cancer i matsmältningsorganen med 43%
Man måste hålla med om att det är sensationellt.
För att uppnå en sådan ökning av 25-hydro-xivitamin D menar
Professor Giovannucci att man skulle behöva tillföra 1500 IE
av vitamin D3 per dag oralt. Det är högre doser än vad som
normalt rekommenderas, vilket också indikerar att vi skulle behöva
vistas i solen betydligt mer än vad som tidigare
rekommenderats.
Ett flertal oberoende vetenskapliga studier som publicerats
under det senaste året (2004 och 2005) visar att prostatacancer
(6) (7) (8), bröstcancer (9), hudcancer (10) hjärt-kärlsjukdomar
(11) och lymfkörtelcancer (12) minskar på grund av det
D-vitamin som bildas vid solning.
I en av studierna jämförde forskare vid tre olika
cancerinstitut 450 patienter med mycket svår prostatacancer med
455 män i motsvarande ålder och med liknande bakgrund som inte
hade sjukdomen. Man fann att män som solade lite hade dubbelt så
stor chans att utveckla prostatacancer som män vilka solade
regelbundet och mycket – i genomsnitt 20 timmar per vecka
eller mer. (7)
I en annan studie jämfördes 1029 män som hade utvecklat
prostatacancer med 1371 friska män som matchats mot ålder och
rökvanor. Man fann att män som hade högre nivåer än
genomsnittet av både 25-hydroxivitamin D och
1,25-dihydroxivitamin D hade 45 % lägre sannolikhet att
utveckla prostatacancer. (8)
I en svensk/dansk studie som publicerades i år undersöktes
solvanorna hos 3187 patienter som utvecklat lymfkörtelcancer.
Hypotesen var att solning bidrog till utvecklandet av lymfkörtelcancer
och man gjorde studien för att bevisa detta. Man fann istället
att de som hade solat mycket (fyra gånger i veckan eller mer
vid 20 års ålder) visade 30-40% mindre risk att utveckla lymfkörtelcancer
(Non-Hodgkin Lymfom) jämfört med dem som inte solade alls.
Studien visade också att ju mer man solade ju mindre var risken
att utveckla lymfkörtelcancer. (12)
Resultaten från de citerade studierna är minst sagt
sensationella.
Solskyddskrämer ökar risken att få cancer – förhindrar
bildandet av D-vitamin
Låt oss återvända till diskussionen om solskyddskrämer.
Flera forskare menar nu att solskyddskrämer orsakar många fler
cancerfall än de förhindrar. Frågan är om solskyddskrämer
över huvud taget förhindrar någon typ av cancer – i
synnerhet om man använder de vanligaste solskyddskrämerna som
i stort sett bara filtrerar bort UVB-strålning.
Forskare i Australien var de första som började misstänka att
solskyddskrämer var den egentliga orsaken till ökningen av
hudcancer. Ökningen av malignt melanom visade sig vara extremt
hög i Queensland. Ingen annanstans i Australien hade man en så
hög andel malignt melanom. Där hade man också sedan länge
gjort mycket reklam för användandet av solskyddskrämer.
Studier visade också att den största tillväxten av malignt
melanom fanns i länder där man hade gjort mest reklam för att
befolkningen skulle använda solskyddskrämer. (14)
De flesta solskyddskrämer innehåller cancerframkallande ämnen
De flesta solskyddskrämer innehåller olika kemiska föreningar
(t.ex. bensofenon, oktylmetoxicinnamat m.fl.) som aktiva
komponenter. De vanligaste använda kemikalierna har visat sig
öka hudens upptag av nervgifter (15) och de omvandlas till
instabila kemiska komponenter som är cancerogena. (16)
Dr Cedrik Garland och Dr Frank Garland har utfört ett antal
studier och är övertygade om att det är den ökade användningen
av solskyddskrämer som är den huvudsakliga orsaken till ökningen
av hudcancer. Flera studier som de gjort stöder detta, bl.a.
att män som ofta använder solskyddskrämer visar en ökad
tendens att utveckla malignt melanom. (14) Forskare från tre
olika europeiska cancerinstitut har utfört studier som visar på
ett klart samband mellan användandet av solskyddskrämer och
risken att utveckla malignt melanom. Studien utfördes på 631
barn som gick i första klass i fyra olika städer (Bryssel,
Bochum, Lyon och Rom). (17) Det finns alltså ett flertal
vetenskapliga studier som visar på att det är det ökade användandet
av solkrämer som är orsaken till ökningen av hudcancer.
Ultra Tan rekommenderar därför att man inte använder sig av
solskyddskrämer och säljer därför inte heller solskyddskrämer.
Observera att solskyddskrämer inte har någonting att göra med
de solkrämer som Ultra Tan säljer (Soleo), vilka fördjupar
solbrännan och vårdar huden (fuktighetsbevarande
ingredienser).
Sammanfattning:
· Allt fler studier visar att det är hälsosamt att sola.
· Den typ av D-vitamin som bildas i huden då man solar kan både
motverka cancer och användas vid behandling av cancer.
· Flera studier har publicerats de senaste månaderna som visar
att solning motverkar ett flertal cancerformer inklusive
hudcancer.
· Amerikanska Cancersällskapet (ACS) har påverkats av de
senaste forskningsrapporterna och blivit mer positiva till
solning. Man förändrar därför sina solråd.
· Solskyddskrämer förhindrar bildandet av D-vitamin och innehåller
dessutom cancerframkallande ämnen.
· Flera forskare misstänker nu att det är solskyddskrämerna
som i själva verket är orsak till ökningen av hudcancer.
· Solskyddskrämer har ingenting att göra med den typ av solkrämer
som Ultra Tan säljer (Soleo) som fördjupar solbrännan och är
vårdande (fuktighetsbevarande).
Ultra Tan rekommenderar därför att man inte använder sig av
solskyddskrämer och säljer därför inte heller solskyddskrämer.
Observera att solskyddskrämer inte har någonting att göra med
de solkrämer som Ultra Tan säljer (Soleo), vilka fördjupar
solbrännan och vårdar huden (fuktighetsbevarande
ingredienser).
Obs!
De viktigaste påståendena som framförs i artikeln är åtföljda
av en fotnot. Fotnoten hänvisar till källförteckningen till höger
och ger information om den vetenskapliga studie som bekräftar påståendet.
Fotnoten innehåller detaljerade hänvisningar till vad studien
heter, vart den publicerats, när den gjordes och vem/vilka som
gjort studien.
De viktigaste påståendena som framförs i artikeln är åtföljda
av en fotnot. Fotnoten hänvisar till källförteckningen till höger
och ger information om den vetenskapliga studie som bekräftar påståendet.
Fotnoten innehåller detaljerade hänvisningar till vad studien
heter, vart den publicerats, när den gjordes och vem/vilka som
gjort studien.
Nedan kan du öppna en komplett PDF-fil på denna artikel som
du kan skriva ut:
|
|